søndag 20. august 2017

Votter i ullfilt.


For en uke siden da jeg hadde visygale-snappen startet jeg med å sy disse vottene.
Det er et mønster fra Stoff & Stil, de er sydd med ullfilt og teddystoff på innsiden.
Disse er pyntet med glittervinyl.

Skulle egentlig visefremgangen også, men telefon hang seg opp om kvelden når videoer skulle lagres.
Derfor skal jeg prøve å få laget en ny serie som viser hvordan jeg har sydd :)
Med dette foret blir det skikkelig varme vintervotter.


Klipp ut delene:
Ytterstoff: 2 fremsider, 2 baksider og 2 tommeldeler.
Klipp ut det samme av forstoff.


Vi syr først yttervottene.
 Jeg har sydd med overlock, men vanlig symaskin går også helt fint å bruke.
Start med å legge tommelstykke oppå bakstykket, rette mot rette.
Sy mellom A og B.


Så bretter vi tommelen mot hverandre, rette mot rette.
Når vi syr sammen starter vi ca. et sømrom nedenfor sømmen som er etter den første syinga.
Sy rundt tommelen, og sy så langt at det blir en fin bue/avslutning på B-siden.


Så skal fremsiden og baksiden syes sammen.
For at det ikke skal strekke seg under sying setter jeg tre klemmer/nåler.


Sy mellom A og B.
Jeg har alltid tommelen oppover for å ha kontroll på at det blir skikkelig sydd akkurat ved tommelsømmen. Brett ned tommelen når du syr forbi der.
Etter at du har sydd sjekk at det er fint på fremsiden.



Vreng votten slik at fremsiden ligger ut.
Sy neste likt.


Gjør NESTEN likt med foret/innervotten.
Her skal du ha en vrengeåpning på hver vott. Jeg lager den på langsiden uten tommel.


Nå skal dette syes sammen. 
Putt votten inni forvotten, da ligger de rette mot rette.
Jeg setter klemmer/nåler der sømmene skal stemme over hverandre.
Sy deretter rundt hele votten.



Så skal votten vrenges gjennom hullet i siden på foret.



Brett inn kantene på foret og sy igjen. Med teddystoff bruker jeg sikksakk som jeg reduserer bredden litt på for å være sikker på å få det tett. Sømmen forsvinner inn i stoffet, derfor går sikksakk greit.
På f.eks tynt ullstoff hadde jeg valgt rettsøm helt ute i kanten.


Så er det bare å brette de til slik du vil .
Jeg har litt små hender og med et slikt tykt for er de passe (litt romslige) til meg.
Om jeg skal lage med tynt for må jeg nok minke størrelsen litt.














1 kommentar:

Unknown sa...

Takk :) Med denne forklaringen så ble det jo lett å sy de vottene :D